mowa nienawiści

    Liberalna strategia przeciwko mowie nienawiści w sieci

    Klient: European Liberal Forum

    Rok: 2014

    Zakres prac: Projekt graficzny, typograficzny, skład i łamanie, korekta, redakcja techniczna, przygotowanie do druku

    Miłosz Hodun, od niedawna doktor nauk humanistycznych uniwersytetu w Rejkjawiku, wczesną zimą 2014 roku zaproponował nam zaprojektowanie i skład raportu na temat mowy nienawiści w sieci, który napisał na zlecenie European Liberal Forum. Pomni świetnej współpracy przy projekcie „Wolność. Antologia” nie wahaliśmy się długo.

    W ciągu kilku tygodni powstał projekt, a następnie skład dwudziestoczterostronicowej broszury przygotowanej w dwóch wersjach językowych, polskiej i angielskiej.

    Jeśli chodzi o założenia projektowe, postanowiliśmy graficznie nawiązać do tematu, ale zachować przy tym elegancki, klasyczny charakter publikacji. Zadecydowało to o doborze środków graficznych: agresję, frustrację i gniew, stojące u podstaw hejterstwa internetowego, przetransponowaliśmy na kolorystykę i rozwiązania typograficzne. Intensywna czerwień (Pantone 185c), zastosowana do nagłówków, tytułów i tekstów uzupełniających, została zestawiona ze stonowanym granatem (Pantone 7463c). Typografia tytułowa natomiast łączy antykwę klasycystyczną (AW Conqueror Didot w znakomitym spolszczeniu Zbyszka Czapnika) z nowoczesnym krojem Roberta Slimbacha – Warnock Pro w odmianie Display Bold, z jego agresywnymi, ostrymi, kanciastymi szeryfami i dramatycznym rysunkiem liter. Dopełnieniem projektu okładki są zdjęcia kojarzące się z okolicznościami powstawania hejtu internetowego.

    Projekt makiety podporządkowaliśmy zarówno wymaganiom druku, jak i lektury na ekranach (publikacje dostępne w obu formach, printowej i cyfrowej – linki poniżej): układ pięciokolumnowy, z identycznym układem strony prawej i lewej (najodpowiedniejszy do lektury online); pierwsza kolumna zarezerwowana jest dla tekstów uzupełniających (przypisy, odesłania), tytularia składane na szerokość kolumny, tekst główny w układzie dwułamowym. Pisma podstawowe zastosowane w składzie to, poza wyżej wymienionymi, Calluna Josa Buivengi (tekst główny) i Marat Sans (tekst uzupełniający).

    Tekst dostępny online w wersji polskiej i angielskiej.